czwartek, 2 czerwca 2016

Podsumowanie maja 2016

No i kolejny miesiąc za nami. No i kolejne miesięczne podsumowanie inwestycji przed nami.


Kapitał początkowy: 1 500 zł (wrzesień 2009 r.)
Zainwestowany kapitał: 81 500,00 zł

Wartość razem: 105 435,95 zł (+1 519,16 zł m/m)

Jak co miesiąc oszczędziłem 1 500 zł. Oszczędności to podstawa, żebym mógł inwestować. Zobaczcie, z jakimi efektami.


Kruszec

Złoto tym razem trochę spadło. Znów jestem na minusie. Wcale mnie to nie martwi. To inwestycja długoterminowa.

Nieruchomości

Czynsz za wynajem garażu regularnie wpływa na moje konto. Nie inaczej było w tym miesiącu. Najemca jest właścicielem osiedlowego sklepu z regionalnym piwem. Od czasu rozpoczęcia budowy szkoły w okolicy powodzi mu się bardzo dobrze.

Akcje

Moje akcje mają się różnie. Oponeo jest na wyraźnym minusie, a LiveChat na solidnym plusie. Reszta nie zawodzi, ale też nie zachwyca.

W maju kupiłem akcje kolejnej spółki. Postawiłem na Benefit. Na tę chwilę inwestycja ma się nieźle.

Zdaję sobie sprawę z tego, że obecnie nie jest dobry czas na kupno akcji. Na naszej giełdzie panują niewesołe humory, co nie sprzyja inwestorom. Do kolejnych zakupów będę podchodził z dużą dozą ostrożności.

Obserwuję (podobnie, jak miesiąc temu): Krec, Tarczyński, Sonel

Fundusze Inwestycyjne

Fundusze gotówkowe zaczynają mnie lekko irytować. Co prawda rosną, ale wolniej niż oczekiwałem. W czerwcu pomyślę nad konwersją części jednostek uczestnictwa. Mam na oku fundusze surowcowe oraz zagraniczne rynki akcji.


Gotówka

Część gotówki wydałem na zakup akcji Benefitu. Dla mnie bezpiecznym poziomem gotówki jest 10 000 zł. Mimo wszystko teraz też jest w porządku. Co prawda mam mniej gotówki, ale w razie potrzeby część inwestycji byłbym w stanie upłynnić w ciągu kilku dni.

Mój komentarz

Najważniejszą informacją ostatnich dni była zapowiedź, że wkrótce może nastąpić nacjonalizacja OFE. Jest to niezwykle zła informacja dla giełdy i inwestorów. Prywatny właściciel zawsze lepiej zarządza firmą niż państwo. Ceny akcji mogą być pod presją. Oby tylko zagraniczni inwestorzy nie odwrócili się od naszej giełdy. Z drugiej strony podobna sytuacja ma miejsce w Japonii i nic złego się nie dzieje.

Mówi się Sell in May and Go Away. Na razie się to sprawdza. Giełdy w maju spadły. Czy w czerwcu będzie podobnie? Wg mnie jest to prawdopodobne, choć akcje wcale nie są przesadnie drogie.

Na dobre przekroczyłem 100 000 zł. Jest to psychologicznie ważny dla mnie poziom. Z tej okazji przygotowałem dla Was niespodziankę-wpis. Już wkrótce na blogu!

Pozdrawiam wszystkich inwestorów i zapraszam do komentarzy.

21 komentarzy:

  1. Teraz dopiero widzę, że w okolicach września 2015 r. naprawdę ostro odskoczyłeś od linii "odłożone" i cały czas utrzymujesz ten dobry trend.

    Moja kreska niestety jest pod spodem, jakoś nie mam szczęścia do inwestycji. Teraz brak wykupu obligacji, wcześniej akcje JSW, których sprzedaż nie powiodła się w debiucie przez wakacje :/ Długo mógłbym wymieniać. Kilka dobrych inwestycji też się znajdzie, ale zawsze jakoś oddaję z nawiązką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Procent składany się składa. Inwestycje to jedno, ale co raz bardziej zarabiam na odsetkach od odsetek. Mam nadzieję, że zyski będą rosnąć i wykres będzie przypominał parabolę.

      Współczuję strat. Może pogadajmy tutaj o Twoich inwestycjach. Postaram się doradzić, a czytelnicy na pewno dołożą też swoje 0,03 PLN ;-)

      Po dotkliwych stratach polecam założenie lokaty. Ten czas powinien być okresem ochłonięcia i analizy popełnionych błędów. Po tym czasie wróć do inwestycji i podwój ostrożność.

      Usuń
  2. BFT bardzo dobra spółka i bardzo mocno rozważałem jej zakup, ale skreśliłem ją, ponieważ zmienili politykę wypłat dywidendy na skup akcji. Nie lubię skupów, a dyw to kluczowy czynnik dla mnie. :)

    BTW, pewnie wiesz, że IMS zwiększyło dywidendę z 0,15 do 0,23 zł, prawda? :)

    Również obserwuję TAR, również posiadam LVC.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dywidenda czy skup - i tak na jedno wychodzi. Ja bym wolał przeznaczenie pieniędzy na inwestycje skoro umieją robić biznes, ale jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma ;)

      Cieszę się, że mamy/obserwujemy te same spółki. Będzie o cym pogadać :)

      Jaka jest Twoja strategia dla tych spółek?

      Usuń
    2. LVC? Trzymać. :) Mają genialny biznes. Nie muszą robić kosztownych inwestycji, a biznes i tak dynamicznie rośnie. Robią tylko to co inni i tak muszą - doskonalenie produktu i marketing. A całą gotówkę prawie dają na dywidendę. Grzech nie być akcjonariuszem. :)

      Usuń
    3. Podzielam opinię o LVC. Oby więcej takich firm w Polsce!

      Usuń
    4. LVC idzie dobrze. Też mam w portfelu ;)

      Usuń
  3. Fajne takie zestawienie. Bardzo mobilizuje do działania. Przymierzasz się do zakupu nieruchomości czy raczej pozostaniesz tylko przy garażu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę przyznać, że ten wykres nawet mnie samego motywuje :)

      Rozważałem nieruchomości, ale na tę chwilę mam zbyt niski kapitał. Póki co pozostanę przy tym, na czym znam się najlepiej. Nieruchomości są pieśnią przyszłości.

      Usuń
  4. Ja sprzedałem GBP (zysk ponad 0,14 na sztuce + kilka GBP z odsetek) i widzę, że cena znowu spada.
    Jest szansa aby znowu kupić i zrobić podobny manewr. Poza tym nie boisz się, że LiveCHat spadnie ? Ja przy takim zysku już bym kasował, bo nasza giełda podlega mocnym wahaniom więc szkoda zysku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 0,14 PLN na sztuce to za mało. Niewarto się męczyć. Lepiej już zainwestować w coś innego.

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Gratulacje! 0,14 PLN to dobry zysk. Zwłaszcza w tak krótkim okresie czasu.

      LVC to bardzo dobra spółka. Mam nadzieję, że nie spadnie. Mam stop lossa, więc nie stracę. Widzę potencjał do wzrostów i mam nadzieję, że będzie ok. Raczej nie powtórzę wtopy jak na GBP hehe

      Usuń
    4. teraz znowu można zrobić to samo. Uważam, że brexitu nie będzie i funt skoczy do 6. Ale nie musisz mnie słuchać - to tylko moja opinia.

      Usuń
  5. Po kiego grzyba kupujesz akcje skoro mają nacjonalizować ofe i wszystko poleci na pysk?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tiaaa jakoś nie poleciało. Naszą bananową giełdą rządzi zagranica. Goldmany mają taki kapitał, że mogą uwalić wszystko na pysk albo wzbić w niebiosa. Leszczyna jest dawcą kapitału. W długim terminie natomiast masz szansę skorzystać na wzrostach goldmanowych. On to robi, co widzisz na obrazku na górze.

      Usuń
  6. ja sie jeszcze wstrzymam na chwile i zobacze co będzie dalej, sytuacje wydaje mi się mało stabilna

    OdpowiedzUsuń
  7. Twoje wyniki są zadowalające ale zawsze miałem opory do inwestowania pieniędzy na giełdzie, może kiedyś się przełamie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Artykuł bardzo dobry ! zresztą jak zawsze :)

    OdpowiedzUsuń
  9. warto było tu przyjść extra blog !

    OdpowiedzUsuń

Wyraź swoje zdanie. Nie musisz się logować.